Freelance online marketeer - Advies voor starters - E-commerce

Een eigen webshop starten, waar moet je aan denken?

Een eigen webshop starten, waar moet je aan denken?

Dit bericht werd geüpdatet in november 2017 ivm verzending. 

Het was hier wat stil de laatste maanden, maar niet zonder reden. Ik heb de afgelopen tijd niet stil gezeten.

Al jaren speelde ik met het idee om een eigen webshop te starten. De vraag was altijd: wat ga ik verkopen?? Het is immers niet eenvoudig de dag van vandaag om nog met iets vernieuwend te starten.

Tot ik een paar maanden geleden een handtashanger in mijn handen had.

(Een handtashanger is een klein gadget waarmee je jouw handtas niet meer op de grond hoeft te zetten als je een terrasje doet, op café of op restaurant bent)

En wat doe je als je op zondagochtend om 5u wakker wordt en echt niet meer kan slapen… broeden op een idee: die handtashanger, daar zit meer in!

Ik wil graag met jullie delen hoe ik het ervaren heb om een eigen webshop te starten.

Voorbereiding

Ik ben in de eerste plaats een online marketeer én websites bouwen is een uit de hand gelopen hobby. Het eerste waar aan ik dacht was: ik bouw onmiddellijk een website! (dit doe ik meestal als ik een idee heb)

Maar dit is niet de juiste aanpak. En omdat ik zo overtuigd was van mijn idee, wou ik het dit keer grondig aanpakken.

Die zondag om 5u niet meer kunnen slapen was plots niet zo erg meer. Na wat brainstormen zat ik om 8u aan mijn bureau een plan uit te werken:

  • Wat is het huidig marktaanbod?
  • Wat is mijn afzetmarkt, hoeveel potentieel is er?
  • Hoe kan ik mezelf onderscheiden van andere aanbieders?
  • Wat met het financiële plaatje?
  • Waar zal ik mijn producten kopen?
  • Logistiek: hoe verzenden, wat zal het kosten?
  • Aanbieden van betalingsmogelijkheden
  • Welke systeem ga ik gebruiken voor mijn website?
  • Domeinnaam of naam van de website
  • Enzovoort…

Al snel werd duidelijk dat er bij het starten van een eigen webshop veel meer komt kijken dan zomaar even snel een website in elkaar boxen en wat online marketing ‘trucjes’ bovenhalen.

Eenmaal mijn plan in elkaar zat, kon het echte werk beginnen.

Een webshop starten, wat komt er allemaal bij kijken?

1. Leveranciers zoeken

Niet onbelangrijk, want zonder leveranciers, geen product, geen webshop.

Voor mij een stap in het duister. Waar begin je in godsnaam met zoiets? Wie is betrouwbaar? Wie levert goede kwaliteit aan een eerlijke prijs?

Tot op vandaag is het zeker nog niet mijn sterkste punt. Ik ga de uitdaging aan en leer met vallen en opstaan.

2. Logistiek

Het verzenden van je producten. De dag van vandaag toch zeer belangrijk. De consument is verwend. Grote webshops leveren hun bestellingen af in één dag, vaak gratis. Omdat ik zelf een fervente online shopper ben wou ik niet onderdoen voor de grote jongens. Maar als snel moest ik vast stellen dat het verzenden van pakketten best wel duur is, zeker als je het ook snel geleverd wilt zien.

Update november 2017

Intussen staan we 3 jaar verder en heb ik reeds verschillende leveranciers geprobeerd voor de verzending. Ik startte met Sendr (voorheen Shopwedo) maar al snel bleek ik daar niet zo tevreden van te zijn. Als je wil weten waarom, kan je me gerust in privé contacteren.

Sinds enkele maanden gebruik ik Sendcloud en daar ben ik tot nu toe heel tevreden over.

Sendcloud is, net als Sendr, een verzendtool die je in slechts enkele klikken kan koppelen aan jouw webshop. Ze bieden verschillende vervoerders aan zoals Bpost, PostNL, DHL, enzovoort. Zo kan je eigenlijk per pakket en ontvanger gaan kiezen wat de meest geschikte verzendmethode is. Je kan met Sendcloud ineens ook je pakjes over gans Europa verzenden. Je betaalt aan Sendcloud per verzonden pakje. Je betaalt dus geen abonnement of andere verborgen kosten.

Bovendien kan ik jullie uitnodigen via deze link. Bij registratie ontvangen jullie een verzendtegoed van maar liefst 25 euro. Mooi toch om mee te starten en te kijken of Sendcloud iets voor jou is.

3. Naam & logo

Naam

De naam voor mijn website was voor mij snel geklonken. Misschien zullen er hier een aantal denken dat de keuze voor ‘handtashanger’ puur een SEO zaak is. En akkoord, dit zit er voor een deel tussen. Maar de naam werd ook gekozen omdat het gewoon heel duidelijk en simpel is. Eén of andere flashy, niets zeggende naam vond ik niet geschikt voor mijn product. Bovendien wil ik het houden bij handtashangers en heb ik niet de intentie om alles van mode-accessoires te gaan verkopen.

Dit gezegd zijnde, is het dus wel belangrijk dat je goed gaat nadenken over je naam. Wat ben je bij de opstart van plan én heb je plannen om later je dienst of product uit te breiden?

Het is vanzelfsprekend dat je met een naam als “handtashanger” geen kleding moet gaan verkopen.

Logo

Ik had een vaag idee hoe mijn logo er moest gaan uitzien, maar de uitwerking was een stuk minder… moet ik toegeven 🙂

Het was voor mij dan ook een snel uitgemaakte zaak om dit te gaan uitbesteden. Wat je zelf niet kan, kan je maar beter laten doen door iemand met verstand van zaken.

Enkele schetsen, voorstellen en uitgewerkte tekeningen later werd mijn logo een feit. En met succes, want de complimentjes erover vloeien rijkelijk.

4. De webshop

Dit gedeelte was voor mij vrij eenvoudig. Het was een snel uitgemaakte zaak met welk CMS ik zou werken. Echter, ik was vertrouwd met het maken websites, maar niet met het maken van webshops. Op dat punt was het dus even zoeken, maar gezien het voor mij een speelterrein is, ging het best wel vlot. Eigenlijk was het, na mijn plan, één van de eerste zaken die volledig rond waren.

Deze keuze van je CMS is volgens mij wel afhankelijk van je productaanbod en de structuur van de website die je wilt gaan bouwen.

Op mijn webshop heb ik een beperkt aantal producten zonder ingewikkelde structuren. Omdat ik reeds een uitgebreide kennis heb van WordPress, heb ik dan ook gekozen voor WordPress samen met Woocommerce. Nu, na enkele weken nog steeds een goede keuze.

Voor grotere webshops zou ik al snel overschakelen naar echte e-commerce pakketten zoals Magento bijvoorbeeld.

5. Betalingsmogelijkheden

Er zijn heel wat betalingsmogelijkheden beschikbaar voor de online markt. De klassieke overschrijving, Bancontact/Mister Cash, Visa, Mastercard, Paypal, Maestro, KBC Online, ING Home’pay, enzovoort.

Als beginnende webshop is het moeilijk om alles aan te bieden. Al is moeilijk misschien een beetje een foute keuze, het is vooral prijzig.

Omdat ik in de beginfase mijn kosten wat wil beperken is mijn keuze voorlopig gevallen op overschrijving en Paypal (waarin men ook met Visa kan betalen).

Of het een juiste zet is weet ik niet, want misschien haken zo kopers af.

Het is dus iets wat je zelf moet overwegen. Denk bij de overweging ook na over je doelpubliek.

Na een aantal weken actief te zijn, heb ik bijvoorbeeld opgemerkt dat vrouwen steeds voor overschrijving kiezen, terwijl mijn mannelijke klanten met Paypal betalen.

En nu wil ik niet alle vrouwen over dezelfde kam scheren, want ikzelf betaal nooit met overschrijving. Maar ik mag dan ook zeggen dat ik geen goed voorbeeld ben van een doorsnee online shopper. 🙂

6. Productfoto’s

Ik had er in het begin niet direct bij stil gestaan, maar eigenlijk zijn productfoto’s erg belangrijk. Als je jouw product niet goed kan voorstellen, dan zullen mensen niet zo snel geneigd zijn van het te kopen.

Een productfoto is niet zomaar even een foto nemen. Ik had een fotostudio nodig!

Wat heb je nodig om goede productfoto’s te maken

  • Degelijk fototoestel (gezien een ‘oude’ hobby fotografie, had ik dit al – handig)
  • Studio lichttent
  • Studio verlichting
  • Lamp statief
  • Camerastatief
  • Grijskaart voor witbalans

Zo gezegd zo gedaan, alles gekocht en me beginnen inlezen. Als je leest over productfotografie en het gebruik van een lichttent, dan lijkt het een fluitje van een cent. Niets is minder waar. Uren, dagen, heb ik doorgebracht in mijn fotostudio. Het ging minder vlot als gedacht. Mede door de moeilijkheid van het product (reflectie, glans). Ook hier is veel geduld en oefening nodig!

Productfoto’s in de website zetten én dan zijn we stilaan klaar om online te gaan.

7. Online marketing

De website is klaar om online te gaan! Veel mensen zullen daar de mist in gaan. Ja, er zijn nog steeds mensen die denken dat de verkoop vanzelf komt éénmaal je online bent met je website. Mis!

Er zijn oneindig veel mogelijkheden beschikbaar om je website onder de aandacht te brengen. Maak daar dan ook gebruik van.

Voor mezelf, was dit alweer een mooie speeltuin, want ik kon eindelijk doen waar ik echt mee vertrouwd was.

SEO (uiteraard al van bij de start van de website), SEA, Facebook, Youtube, E-mail marketing, … alles wat er ook maar voor handen is zal ik met veel plezier inschakelen! 🙂

Welke les heb ik geleerd?

Hoewel ik ervaring heb met werken voor een webshop, was en is het voor mij als internet marketeer toch een zeer interessante leerschool.

Enerzijds omdat ik nu écht weet hoeveel er allemaal komt kijken bij het e-commerce gebeuren, maar anderzijds ook omdat ik nu pas echt besef hoe belangrijk het marketing budget is en vooral, hoe belangrijk het is om daar zorgvuldig mee om te springen. Je gaat nu echt met je eigen centen gaan adverteren én dan besef je meer dan ooit dat je er ook wel degelijk iets voor in return wilt.

Niet dat ik daar anders licht overga, maar het besef is toch veel groter als je het allemaal van dicht meemaakt.

En als je nieuwsgierig bent naar mijn webshop, dan kan je die hier terug vinden: www.handtashanger.be

Update 05/01/2014: Het vervolg, één jaar later, kan je hier lezen: deel 2

Update: 20/10/2016: Lees ook hoe je de administratieve kant aanpakt: deel 3

Deze post heeft 65 reacties

  1. Leuk verhaal Tine. Zelf heb ik samen met mijn vriendin een webshop in make-up organizers die eveneens is gebouwd op Woocommerce, dus veel onderdelen in je verhaal waren erg herkenbaar ;).

    Succes de komende periode en ik ben benieuwd naar je vorderingen!

    1. Bedankt voor je reactie! Woocommerce is een heel handig systeem, ook al ben ik er nog niet lang mee bezig.

  2. Good luck, is inderdaad niet allemaal evident.

    Hoe snel had je jouw leveranciers gevonden? Want dat is volgens mij het grootste knelpunt ook voor de prijzen te kunnen drukken.

    Ik denk dat hier in de US je nog meer concurrentie hebt door de webshops en de grote spelers zoals Amazon alles nog moeilijker maken.

    Het beste, leuk om het verloop te lezen.

    1. Bedankt Philip!
      Leveranciers vinden daar heb ik enkele weken over gedaan. Vooral ook omdat ik niet meteen een grote massa wou aankopen. Maar ik ben eigenlijk nog steeds op zoek, want het is niet eenvoudig, zeker omdat ik qua aankoop geen enkele voorkennis heb. Ik hoop ook in dat gebied wat ervaring te kunnen opdoen.

  3. Hey Tine, leuk dat je dit post!
    Ik zou je wel aanraden om ook iDeal en Bancontact/mistercash te voorzien als betaalmiddel. Vooral als je naar Nederland ook wil verkopen. Als je kan, sla dan je productprijzen met 2 of 3% op.

    1. Bedankt Cis. Bancontact/Mistercash overweeg ik zeker, maar misschien wat duur? Nederland zou ik op dit moment nog even achterwege willen laten, met belangrijkste reden de verzendkost. Mag ik vragen waarom je de productprijzen zou opslaan?

  4. Logistiek blijft een bitch.
    bij ons althans. Aangezien we niet standaard pakketjes afleveren en dan nog eens naar het buitenland ook. Duur grapje. Werk je met een contractje bij bPost?

    Betalingsmiddel: Icepay eens bekijken. We hebben het runnen.
    Werkt goed. Bestellingen zijn 50/50: Paypal – Bancontact.
    Overwegen die handel
    Voor de kost moet je het zeker niet laten.
    Zoals Cis zegt, prijzen wat omhoog halen.

    Productfoto’s is inderdaad tijdrovend, als je tenminste mooie foto’s wil die eruit springen tov concurrenten. Best snel op te zetten voor jouw product aangezien het klein is. Grote kartondoos in half snijden, binnenkant goed beplakken met wit papier, hard licht langs boven en softbox langs zijkant zodat je toch één kantje met schaduw hebt, done! 🙂

    Up to the next?
    of verder uitwerken eerst?
    Ik opteer voor de laatste keuze

    1. Nee, op dit moment heb ik geen contract met Bpost, niet voor deze webshop (wel voor de webshop waarvoor ik fulltime werk, ik ken dus hun diensten wel). Ik heb hen wel gecontacteerd, maar ze hebben me zelf gezegd dat ik op dit moment beter af ben met de Bpack mini, dat is goedkoper dan wat ze mij konden aanbieden via een contract. Gezien mijn producten klein zijn en echt niet veel wegen, is dit dus wel een goede oplossing. Valt uiteraard af te wachten hoe groot mijn aantallen zijn binnen x-aantal maand.

      Bedankt voor de Icepay tip, ziet er niet slecht uit en kost valt wel mee. Vooral Bancontact zou ik wel willen aanbieden op termijn.

      Goed idee ook voor de productfoto’s als je niet teveel wil investeren. Ik heb het mij gemakkelijk gemaakt en zo’n lichttent gekocht 🙂 al ben ik wel nog wat aan het zoeken naar de juiste setting..niet eenvoudig al die bling bling 😉

      Ik blijf bij m’n enige webshop hoor, verder uitwerken zoals je zegt. Het is niet te onderschatten hoeveel tijd er in kruipt.
      Ik heb nog 2 andere jobs, da’s voldoende 🙂

      1. Tine, als ik je mag aanraden, contacteer eens TNT of UPS.
        Als je wat verzendingen hebt kunnen die een heel goede prijs geven voor verzendingen België/Nederland.

  5. Handige lijst met stappen die je moet ondernemen om een webshop te beginnen! was drop shipping geen optie? je loopt minder risico’s en verzending hoef je niet meer te doen. WordPress is een uitstekende CMS. Magento is ook open source CMS en bedoelt voor E-commerce. Je krijgt de basis en meer om een uitgebreide webshop te runnen.

    1. Bedankt voor je reactie. Dropshipping was voor mij geen optie omdat ik graag alles zelf in handen heb, zo heb je meer controle over het hele proces.

  6. Hey,

    Leuk initiatief, veel geluk met de shop! Laat maar weten als je iets van bangkok nodig hebt 🙂

    Toon

  7. Het aanbieden van de juiste betaalmogelijkheden kan zeker de omzet opschroeven, de kosten die je er extra mee hebt zijn dan erg relatief en wellicht geen groot probleem meer. Levering naar Nederland kan ook zeker de omzet ten goede doen, maar let wel op de prijzen van de concurrentie in Nederland. Een Nederlander zoekt toch naar het goedkoopste product 🙂 en dan maakt het niet zozeer uit of het uit België komt. Voor de mindere technische webwinkeliers onder ons kan ik nog adviseren, om zeker bij het starten van een webwinkel eens te kijken naar een huursysteem. Je hebt lage kosten waardoor je een fatsoenlijk budget overhoudt voor een goede marketingcampagne. Het systeem wordt voor je onderhouden, betaalmiddelen zijn al geïntegreerd en bij verschillende aanbieders kan zelfs maatwerk geleverd worden en krijg je een uniek design naar eigen wens.
    Ideaal voor de beginnende webwinkelier.

  8. Hey!

    Heb met enorm veel interesse je artikel gelezen! Ben zelf volop bezig met het uitwerken van een businessplan voor een webshop. Zelf ben ik ook een online marketeer + graphic designer, wat maakt dat ik enorm veel zelf kan doen (website, seo, logo, design,…)

    Maar ik zit zelf met nog enkele praktische vraagjes… Waarschijnlijk is het een eenvoudig antwoord maar het is altijd leuker om dit van iemand te horen die er al ervaring mee heeft.

    Voor je pakjes, koop je dan een groot aantal dozen aan of is dit via bpost?
    Heb je ondertussen je betalingsmogelijkheden al aangepast? Of loopt het nog goed via wat je nu hebt?
    Wat is de gemiddelde afname bij je leveranciers? Of schilt dit enorm?

    Cathérine!

    1. Bedankt voor je reactie. Het is handig dat je zelf heel veel kan doen, bespaart je een hoop kosten!
      Mijn pakjes zijn enorm klein, mijn producten kunnen in een gewatteerde enveloppen, ik heb zelf dergelijke enveloppen aangekocht in Kwarto, dit doe ik niet via Bpost want dit is een stuk duurder. Voor sommige producten gebruik ik wel de Bpack Mini, die koop ik op voorhand aan via de webshop van Bpost.

      Mijn betalingsmogelijkheden heb ik nog niet aangepast, maar dit staat wel op de todo lijst. Eerst nog even afwachten hoe alles loopt. Het is door mijn artikel erg in pieken, zoals met Kerst, Valentijn en nu aankomend Moederdag.
      De afname verschilt enorm per leverancier. Soms kan dit al vanaf 10 stuks. Dat is wel handig als beginner 🙂

  9. Tine,

    Ik ben zelf ook al een tijdje aan het denken voor een webshop te starten maar ik weet niet waar ik moet begingen. Waar kan ik best eens gaan horen, ik heb nog niets alleen de ideeën zijn er wel.

    Waar ben jij als eerste naar toe gegaan?

    Alvast bedankt.

    1. Dag Bart,
      Ik weet niet of je al zelfstandig bent? Dat is alvast een eerste stap 🙂 dat was er voor mij niet meer bij daar ik al meer dan 5 jaar zelfstandig ben. Eigenlijk heb ik voor mijn webshop vooral mijn kennis (die ik in de loop der jaren had opgedaan als marketeer van diverse webshops) gebruikt. Dit is wel mijn grote voordeel dat ik niet meteen andere partijen nodig had. Groeten, Tine

  10. Hey Tine,

    Hoe zit het eigenlijk met de legale voorwaarden van een webshop?
    Kan je dit zomaar starten zonder een btw-nummer te bezitten? Of moet je alles wat je verkoopt via internet bijhouden in een boekhouding?

    Groetjes!

    1. Hey Flo,
      Ik ben al 5 jaar zelfstandig dus ik heb wel een btw nummer. Ik maak elk kwartaal een lijst van verkopen via de webshop en mijn boekhouder doet de rest 🙂

      1. Dag Tine,

        Bedankt voor dit uitstekend artikel. Erg practisch in tegenstelling tot andere websites die je op weg willen helpen met het starten van een webshop.

        Problemen waar ik nu nog op stuit:

        1) De boekhouding. In een cursus boekhouden zie ik dat er een dagboek wordt bijgehouden. Als je elke dag 100 handtashangers verkoopt, kan je toch niet elke dag 100 handtashangers apart in je dagboek inbrengen voor elke keer een klant iets koopt? Hoe gaat dit in zijn werk ? Per kwartaal de totale som van verkopen doorgeven aan de boekhouder ?

        2) BTW-nummer. Ik ben al op prospectie geweest en ik merk dat veel groothandels eerst je BTW-nummer opvragen voor je een lijst met de prijzen kan bemachtigen. Moet ik echt eerst een BTW-nummer aanvragen ? En wat als dan blijkt dat het niet haalbaar is ?

        1. Dag Peter,
          1. Een dagboek voor de verkoop is hier niet nodig. Het is voldoende als ik elke maand of elk kwartaal een factuur maak aan particulieren. Bij deze factuur voeg ik het detail van de verkopen toe, die in de backend van mijn webshop zelf wordt bijgehouden.
          2. Wellicht kan je deze groothandels contacteren en jouw situatie uitleggen, als je wil aankopen zal je wel een BTW nummer nodig hebben.

  11. Dag Tine,

    Als je WooCommerce draaien hebt en enkel binnen de BeNeLux verkoopt, is Sisow een ideale payment provider. De goedkoopste zonder abonnementskosten (net als targetpay), maar er is een kant en klare WordPress plugin voor.
    Werkt vlot en kost erg weinig, minder dan paypal in ieder geval. Gebruik het bij verschillende eigen projecten.

    Benieuwd naar een update over hoe jij het ervaart om effectief al een tijdje bezig te zijn nu.

    1. Dag Pieter, bedankt voor de tip! Ik had icepay al eens bekeken, maar was nog niet overgegaan tot implementatie. Dus ook nog even naar Sisow kijken. Binnenkort post ik eens een update. Nog geen tijd gehad 🙂

  12. Hallo,

    Heb met veel interesse het artikel gelezen, en ondertussen ook gezien dat er al heel wat wijzigingen zijn gebeurt aan de webshop. Zelf ben ik al een tijdje werkloosen en ben dan beginnen denken aan een webshop starten. Heb al een idee en heb ook ervaring als webdeveloper & grafisch designer, dus het meeste kan ik zelf doen. Nu vroeg ik mij af, hoeveel % winst je ongeveer maakt per verkocht product? En hoeveel brengt deze webshop juist op? Genoeg om van te kunnen leven of gewoon als extra? (Snap het als je hierop niet wilt antwoorden, maar zou wel heel interessant zijn voor mij).

    Alvast bedankt!

    Mvg

    1. Dag Maarten, bedankt voor je berichtje. De marge die je neemt op je producten bepaal je grotendeels zelf. Al heb ik voor sommige producten ook wel een minimum verkoopprijs opgelegd gekregen van de leverancier. Ik ben nu nog in opstartfase, dus ervan leven kan ik niet, maar dit is ook nooit mijn bedoeling geweest. Mijn project is ook vrij kleinschalig. Het hangt dus ook af van wat je wil gaan aanbieden, hoe groot je aanbod is, …
      Alvast veel succes!

  13. Ik heb zelf lang zitten stoeien met het vinden van een goede leverancier. Voornamelijk omdat ik niet zon groot start kapitaal had en bij de meeste leveranciers kom je dan niet eens in de aanmerking. Zeker niet als je merkproducten wilt verkopen.

    Ik ben gebruik gaan maken van verschillende partijhandelaren en wil er graag een met jullie delen, ik hoop dat ik jullie ermee help.

    http://www.cahecglobal.com

  14. Leuk deze blogpost te lezen. Op vlak van ecommerce hinken we achterop tegenover onze buurlanden. Maar er zijn heel wat webwinkeliers die een succesverhaal aan het schrijven zijn met hun webwinkel!

  15. Hoi,
    Idd hinkt België nog wel wat achterop betreffende e-commerce. Onze klanten(voor het bewerken van product foto’s) komen voor het grootste deel uit Nederland of nog verder weg. Heb ook altijd de indruk als ik naar iets op zoek ben dat ik altijd op een Nederlandse webwinkel terecht kom ipv een Belgische.

  16. Ik vind het toch grappig dat vele “startende” webshops steeds grijpen naar betaalmethodes zoals bv. Paypal, want die zijn qua commissie vrij duur.

    Als je een beetje verder kijkt dan is er echt wel een goed alternatief en ik weet dat veel mensen nu de wenkbrauwen gaan fronsen (dat was bij mij ook het geval, toen ik het voor de eerste keer hoorde) maar de Belgische bank, Europabank biedt zelf een e-commerce oplossing aan.

    Nu.. ik ben misschien een beetje bevooroordeeld, omdat ik hun product echt goed vind en zelf ook gebruik, maar er zijn enorm veel voordelen aan verbonden.

    – betaalmethodes, VISA, MasterCard, iDeal, Maestro (staat op elke belgische bankkaart) .. BanContact/MisterCash wordt dit jaar ook toegevoegd
    – zeer scherpe tarieven!
    – het jaarlijkse abonnementsgeld moet pas op het einde van het jaar betaald worden
    – de aanvraag voor hun betaalmodule te mogen gebruiken gebeurd gewoon in een kantoor bij Europabank zelf, ook (en dit is uniek in België) mag Europabank zelf betalingen verwerken van VISA & MasterCard, wat dus wilt zeggen dat je niet een hele hoop papieren en vragenlijsten moet gaan invullen om via deze betaalmethodes te kunnen betalen
    – het geld staat de dag na de betaling op je Europabank rekening (kost 10 Euro per jaar)
    – terugstorten van geld is volledig gratis
    – jou logo op de betaalpagina plaatsen is gratis
    – een custom .css bestand of .html bestand linken aan de betaalpagina .. is.. jaja .. gratis
    – nadat je contract getekend is en je wilt online gaan, moet je gewoon een mailtje sturen en maximaal 24u later is alles actief

    Soit.. er zijn veeeel mensen die nog nooit van Europabank hebben gehoord als paymentprovider. Maar geloof me vrij.. als je webshop enkel verkoopt in BE/NL, dan is Europabank echt de goedkoopste en de beste oplossing. Trouwens .. ik ken maar weinig payment providers die zo open en eerlijk zijn over hun prijzen, wat je op hun website ziet staan ik ook de werkelijke kost, niks meer.. niks minder.

    Ga zeker eens een kijkje nemen zou’k zeggen: https://www.europabank.be/ecommerce-professioneel

    1. Bedankt Maarten,
      Wij waren de laatste weken op zoek naar een manier om Ideal aan te bieden aan onze nederlandse klanten. Waren wel terechtgekomen op de site van europabank maar dacht dat die jaarlijkse abonnementskost hoger lag. In ieder geval toch wel een activatiekost van meer dan 300 euro dacht ik? Gaan misschien toch nog eens terug horen.

  17. Hallo Tine,

    Hoe pak je het aan ivm de leverancier van je produkten?
    Nadat jou klant een bestelling heeft geplaatst, maak je deze dan over aan je leverancier, die deze dan vervolgens aan jou levert, waarna jij deze dan op jou beurt verpakt en doorstuurt naar je klant? OF, geef je de bestelling incl. leveringsadres door aan je leverancier waarna hij op zijn beurt het transport en levering zelf verzorgt?
    Heb je eventueel voorraden bij je thuis (of magazijn) op stock?
    Ikzelf ben bezig met het opstarten van een firma die produkten zal verkopen op de internationale markt, binnen de EU. Ik heb moeite met de juiste logistieke oplossing te vinden, daar elk afzonderlijk te leveren item tot 30Kg kan wegen…
    Hoe leg je je contacten met Bpost, heb je weet van andere koerierbedrijven die je bestellingen op een betaalbare manier leveren?

    Met vriendelijke groeten,
    Wim Cornette

    1. Hallo Wim,
      Ik bestel op voorhand bij mijn leverancier en leg zelf een stock aan. Dit gaat het snelste naar de klant toe, en je hebt het hele gebeuren meer in de hand. Dat is natuurlijk een ander verhaal met grote producten, wat bij mij niet het geval is. Daar heb ik helaas geen ervaring mee.
      Voor Bpost, kan je kijken op de website, daar staat een telefoonnummer voor bedrijven. PostNL is ook een betaalbare optie. Mvg, Tine

  18. Beste Tine,

    super interessant heel je verhaal! Heb er al veel uit geleerd! Ikzelf wil ook een webshop starten maar dan met babyaccessoires dus zal ook allemaal gaan via kleine verpakkingen. En wil verkopen in BE/NL. Heb totaal iets anders gestudeerd (Toerisme)en dus heb ik mij ingeschreven in centrum voor afstandsonderwijs(mediaschool) voor de cursus webshopuitbater wel een dure cursus 450euro voor 10 weken. Ben al sinds september ingeschreven en ze hebben de cursus afgelast omdat de leerkracht ‘ziek’ was en daarna omdat er geen leerlingen waren. Soit nu bieden ze mij een thuiscursus aan en dan moet ik een examen gaan afleggen. Maar weet niet of ik hieruit veel zal leren. Ik heb mijn bedrijfsbeheer al, kan ik met dat alleen ook een webshop openen of moet ik echt een akte hebben voor webshopuitbater? Ik zou het eerst als bijberoep doen zoals u voorstelde als het goed zou draaien wss op zelfstandige basis volledig. Ik weet al mijn leverancier en hoe ik alles zou doen, maar weet niet goed waar ik als eerst moet aankloppen om het te openen? Eerst bij een boekhouder informeren? Best een website laten maken en jaarlijks de website betalen? Bedankt al om jouw verhaal met ons te delen! mvg Cheyenne

    1. Dag Cheyenne, als je jouw bedrijfsbeheer hebt, kan je in principe zo starten, na het opstarten van je bijberoep uiteraard. Een attest webshopuitbater heb je helemaal niet nodig. Ik raad je aan om eens een boekhouder of unizo te contacteren en daar kan je wat extra info vragen. Je kan een website laten maken en dan jaarlijks onderhoud/hosting betalen of je kan werken met een soort abonnement (zoals SEOShop) waar je maandelijks betaald voor je website, die kan je dan zelf volledig maken en beheren.

      1. Dank je voor het antwoord! Zal ik zeker doen! Heel erg bedankt voor de tips! Veel succes!xxx

  19. Heey iedereen,

    Ik heb zeker veel geleerd uit dit artikel, waarvoor dank! Maar ik weet echt niet waar ik moet beginnen en ik wil zo graag een webshop opstarten van accessoires. Heeft iemand een idee wie mij hiermee kan helpen? Ik heb al veel gelezen over het opstarten van een webshop, maar ik wil hier graag wat begeleiding in … Iemand die me wat op weg kan helpen 🙂

    Alvast bedankt !!!

    1. Dag Valentina, leuk te lezen dat je ook wil starten met een webshop. Welke vragen heb je precies? Anders kan je mij steeds een mailtje sturen via de contactknop bovenaan deze pagina. Groetjes, Tine

  20. Deze blog vind ik geweldig. Ik zie hier alles op een lijstje waar ik in voorgaande dagen heb geworsteld. En daarop ook antwoorden, waarvoor bedankt!

    Ben ook aan t broeden om een webshop te beginnen. Heb mijn leverancier al, maar moet nu nog alles rondom organizeren.

    zou starten in bijberoep.

    waar ik nu nog mee worstel is welke ondernemingsvorm ik zou nemen nu ik in bijberoep zou starten. Een vennootschap raadt men eigenlijk pas aan vanaf 35.000 euro inkomsten. Maar ik worstel nog wel wat met de aansprakelijkheid van de meer flexibelere vormen (eenmanszaak, cv, vennootschap onder de firma,..). Langs de andere kant – heb je het volgens mij toch wel erg onder controle.

    voor welke vorm hebben jullie uiteindelijk gekozen?

    mvg,
    Frances

    1. Dag Frances, blij te horen dat mijn artikel je verder helpt! Ik ben zelfstandig in bijberoep, dat was ik al voor ik met mijn webshop startte.
      Veel succes!!

  21. Bedankt voor deze gedetailleerde blogpost Tine!
    Ik sta momenteel (met wat lood in de schoenen) in de startfases van mijn webshop, die ik ook in bijberoep zal opstarten. Tof om te horen hoe het er bij andere kleine ecommerce startups aan toe ging!

  22. Hoi

    Leuk artikel, Tine.
    Ik ben zelf ook een e-commerce aan het opstarten rond kinderspullen. Daarvoor ben ik nog op zoek naar een platform om mijn webshop op te beheren. Magneto lijkt mij een dure oplossing en voor WooCommerce moet je precies technische onderbouwd zijn. En dan moet je nog integratie doen voor leveringen en online betalingen.
    Ik vond op het internet ook ShopWeDo met hun sleutel-op-de-deur-webshop, waarin alles inbegrepen zit. Heb jij (of iemand) er al van gehoord / ervaring mee? Lijkt mij wel een goed systeem.

    1. Hallo Frans, ik heb zelf geen ervaring met ShopWeDo, enkel met WordPress & WooCommerce. Ik weet wel dat er ook een gratis versie is van Magento. Je zou ook eens kunnen kijken naar SEOshop, daar heb ik al veel goed over gehoord.

    2. Dag Tine, tof artikel!

      Dag Frans,
      Ik ben zelf ook bezig met een webshop met dranken. Ik heb veel systemen bekeken (Shopify, Presta etc.) maar dat van ShopWeDo was voor mij perfect. Ik was er snel mee weg en alles qua betaling etc is inbegrepen. Heb een paar keer contact gehad met hun support en persoonlijk vond ik dat veel tijd voor me namen. En wat ik het leukst vond: een Belg aan de andere kant vd lijn! 😉
      Ik ben dus fan 😉

      In ieder geval veel succes met de uitbouw van je webshop!

  23. Beste Tine,
    Dank je wel voor je verhaal, het is erg leerrijk. Zou je iets meer willen zeggen over het financiële plaatje? Los van de aankoop van de producten vraag ik me serieus af van welk startkapitaal ik moet uitgaan voor de eerste investeringen. Dank!

    1. Hallo Anne, bedankt voor je berichtje. Ik denk dat het startkapitaal voor iedereen anders is. Het hangt er vanaf hoeveel je zelf kan doen. Bijvoorbeeld: maak je jouw website zelf of niet, ga je online adverteren of is dit niet meteen nodig, heb je materiaal nodig om je producten te fotograferen of krijg je foto’s van je leverancier, … het moet allemaal bekeken worden per project. Veel succes!

  24. hallo….
    ik ben ook heel sterk erover aan t nadenken om een webshop te beginnen. kan men dit ook meteen als fulltime doen, want ik ben op zoek naar werk, maar door een rugletsel niet zo evident om werk te vinden…. moet ik dan meteen als zelfstandige beginnen of zijn er daar ook een paar alternatieven… graag had ik meer info gehad, want jou blog lezen was leerzaam en interessant

    vriendelijke groeten
    Sylvie

    1. Hallo Sylvie,
      Ik kan je hier niet meteen een antwoord op geven. Wellicht, als je nu geen werk hebt, ontvang je een uitkering, als je start als zelfstandige zal je die wellicht meteen verliezen. Dit terwijl je nog geen inkomsten zal hebben van je webshop. Tenzij je dit risico kan nemen natuurlijk. Ik zou eens informeren bij officiële instanties.
      Groeten, Tine

  25. Beste
    Leuke blog
    En zeker een goede leidraad maar nergens word er een woord gelost van de start webhosting op zich, zelf welke zijn goed er is zoveel aanbod dat men gemakkelijk het licht door de bomen niet meer ziet

    Ik dacht inderdaad woocommerce te gebruiken

    1. Ik denk dat voor iedereen de hosting wat verschillend is, de ene heeft al meer resources nodig dan de andere, het gebruik van het platform, de ruimte die je nodig hebt, etc…

  26. Dag Tine,

    bedankt voor alle info!
    Ik speel nog maar sinds heel kort met de gedachte om een webshop te starten.
    Voor de soort van producten die ik wil aanbieden zou het heel belangrijk zijn om een website te hebben met een gepast en sfeervol grafisch ontwerp. Ik wil dus beroep doen op een webdesigner. Dergelijke bureaus zijn zeer goed in grafisch design (voor het bouwen van sites voor architectuur, fotografie, ….) maar niet altijd in de technische aangelegenheden die specifiek zijn voor webverkoop, zoals betaalwijze of de keuze van geschikte platforms ed die daarbij komen kijken. Weet jij soms iemand of een firma die advies kan geven over die technische aspecten specifiek voor webverkoop ? Ik ben architect en helemaal niet onderlegd in het vergelijken van platforms…! Bedankt alvast!
    Barbara

    1. Dag Barbara,
      Ik denk dat je best even kan langs gaan bij verschillende bureaus, want het is afhankelijk van wat je allemaal wenst. Zo kan je ook eens vergelijken en je kan ook enkele sites (of liever webshops) opvragen die zij al gemaakt hebben, zo heb je meteen een beeld van wat je mag verwachten. Veel succes!

  27. Hey Tine, wat een uitdaging. Om een eigen webshop te starten is er naar mijn gevoel veel durf nodig. Ik ben nu momenteel in de fase “zal ik al dan niet een eigen webshop opstarten”? De twijfel slaat soms toe. Langst de ene kant wil ik het heel erg graag maar wat is de keerzijde van de medaille? Wat weegt er uiteindelijk het meeste door “het kostenplaatje of de winst”? Hou je er genoeg aan over en hoeveel tijd neemt het in beslag?”.
    Bedankt voor je antwoord !!!

    1. Er is vooral een goede voorbereiding nodig, ook naar berekening van kosten toe. Hoeveel tijd het in beslag neemt, de winstmarge die je hebt, … dat zal afhangen van wat je precies verkoopt. Bij mij is het een kleinschalige webshop, die ik in zelfstandig bijberoep doe, dat maakt het risico ook wat kleiner. Ik zou je aanbevelen om eens alles op papier te zetten en wat berekeningen te maken. Veel succes!

  28. Krijg je niet veel te maken met mensen die eht terug willen zenden?

    1. Dit zal te maken hebben met de sector waarin je zit. Ik heb daar zelf geen problemen mee.

      1. Dag Tine

        Ik zou graag een webshop opstarten voor het verkoop van tweedehandse fietsen die ik bij particulieren aankoop

        Zou je mij kunnen zeggen aan welke juridische aandachtspunten moet ik zeker letten bij het opstarten van een webshop aub?

        Alvast bedankt

        1. Hallo, succes met het starten van de webshop. Ik schreef net een artikel hierover met wat meer informatie. Je kan dit hier vinden.

  29. Hi Tine!

    Leuk stuk om te lezen.
    Vraagje: om daadwerkelijk je webshop te starten met woocommerce heb je een btw nummer nodig toch? Indien je gebruik maakt van Paypal etc.
    Dus een aanmelding bij de kvk is noodzakelijk?

    Groetjes ac

  30. Hoi Tine, ik zie dat je site nog altijd goed loopt. Je hebt de eerste 2 kritieke jaren dus overleefd! Geef je ook workshops of persoonlijke adviezen aan nieuwe starters?

    1. Dag Dirkjan, inderdaad, nog steeds actief. Momenteel geef ik geen workshops of advies, maar dat komt misschien nog wel. Voorlopig een zeer drukke periode.

  31. Er komt heel wat kijken bij het starten van een eigen zaak. Dat ondervond ik vorig jaar. Alle tips zijn dan ook meer dan welkom!

  32. Wat je zeker ook niet mag vergeten bij het opstarten van een onderneming, is het inschrijven bij de KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen). Bij die inschrijving krijg je een ondernemingsnummer toegewezen. Dat ondernemingsnummer moet je vervolgens activeren als btw-nummer. Zo kan je aan de slag gaan!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu
shares