Dit bericht werd geüpdatet in november 2017 ivm verzending. 

Het was hier wat stil de laatste maanden, maar niet zonder reden. Ik heb de afgelopen tijd niet stil gezeten.

Al jaren speelde ik met het idee om een eigen webshop te starten. De vraag was altijd: wat ga ik verkopen?? Het is immers niet eenvoudig de dag van vandaag om nog met iets vernieuwend te starten.

Tot ik een paar maanden geleden een handtashanger in mijn handen had.

(Een handtashanger is een klein gadget waarmee je jouw handtas niet meer op de grond hoeft te zetten als je een terrasje doet, op café of op restaurant bent)

En wat doe je als je op zondagochtend om 5u wakker wordt en echt niet meer kan slapen… broeden op een idee: die handtashanger, daar zit meer in!

Ik wil graag met jullie delen hoe ik het ervaren heb om een eigen webshop te starten.

Voorbereiding

Ik ben in de eerste plaats een online marketeer én websites bouwen is een uit de hand gelopen hobby. Het eerste waar aan ik dacht was: ik bouw onmiddellijk een website! (dit doe ik meestal als ik een idee heb)

Maar dit is niet de juiste aanpak. En omdat ik zo overtuigd was van mijn idee, wou ik het dit keer grondig aanpakken.

Die zondag om 5u niet meer kunnen slapen was plots niet zo erg meer. Na wat brainstormen zat ik om 8u aan mijn bureau een plan uit te werken:

  • Wat is het huidig marktaanbod?
  • Wat is mijn afzetmarkt, hoeveel potentieel is er?
  • Hoe kan ik mezelf onderscheiden van andere aanbieders?
  • Wat met het financiële plaatje?
  • Waar zal ik mijn producten kopen?
  • Logistiek: hoe verzenden, wat zal het kosten?
  • Aanbieden van betalingsmogelijkheden
  • Welke systeem ga ik gebruiken voor mijn website?
  • Domeinnaam of naam van de website
  • Enzovoort…

Al snel werd duidelijk dat er bij het starten van een eigen webshop veel meer komt kijken dan zomaar even snel een website in elkaar boxen en wat online marketing ‘trucjes’ bovenhalen.

Eenmaal mijn plan in elkaar zat, kon het echte werk beginnen.

 

Een webshop starten, wat komt er allemaal bij kijken?

1. Leveranciers zoeken

Niet onbelangrijk, want zonder leveranciers, geen product, geen webshop.

Voor mij een stap in het duister. Waar begin je in godsnaam met zoiets? Wie is betrouwbaar? Wie levert goede kwaliteit aan een eerlijke prijs?

Tot op vandaag is het zeker nog niet mijn sterkste punt. Ik ga de uitdaging aan en leer met vallen en opstaan.

2. Logistiek

Het verzenden van je producten. De dag van vandaag toch zeer belangrijk. De consument is verwend. Grote webshops leveren hun bestellingen af in één dag, vaak gratis. Omdat ik zelf een fervente online shopper ben wou ik niet onderdoen voor de grote jongens. Maar als snel moest ik vast stellen dat het verzenden van pakketten best wel duur is, zeker als je het ook snel geleverd wilt zien.

Update november 2017

Intussen staan we 3 jaar verder en heb ik reeds verschillende leveranciers geprobeerd voor de verzending. Ik startte met Sendr (voorheen Shopwedo) maar al snel bleek ik daar niet zo tevreden van te zijn. Als je wil weten waarom, kan je me gerust in privé contacteren.

Sinds enkele maanden gebruik ik Sendcloud en daar ben ik tot nu toe heel tevreden over.

Sendcloud is, net als Sendr, een verzendtool die je in slechts enkele klikken kan koppelen aan jouw webshop. Ze bieden verschillende vervoerders aan zoals Bpost, PostNL, DHL, enzovoort. Zo kan je eigenlijk per pakket en ontvanger gaan kiezen wat de meest geschikte verzendmethode is. Je kan met Sendcloud ineens ook je pakjes over gans Europa verzenden. Je betaalt aan Sendcloud per verzonden pakje. Je betaalt dus geen abonnement of andere verborgen kosten.

Bovendien kan ik jullie uitnodigen via deze link. Bij registratie ontvangen jullie een verzendtegoed van maar liefst 25 euro. Mooi toch om mee te starten en te kijken of Sendcloud iets voor jou is.

3. Naam & logo

Naam

De naam voor mijn website was voor mij snel geklonken. Misschien zullen er hier een aantal denken dat de keuze voor ‘handtashanger’ puur een SEO zaak is. En akkoord, dit zit er voor een deel tussen. Maar de naam werd ook gekozen omdat het gewoon heel duidelijk en simpel is. Eén of andere flashy, niets zeggende naam vond ik niet geschikt voor mijn product. Bovendien wil ik het houden bij handtashangers en heb ik niet de intentie om alles van mode-accessoires te gaan verkopen.

Dit gezegd zijnde, is het dus wel belangrijk dat je goed gaat nadenken over je naam. Wat ben je bij de opstart van plan én heb je plannen om later je dienst of product uit te breiden?

Het is vanzelfsprekend dat je met een naam als “handtashanger” geen kleding moet gaan verkopen.

Logo

Ik had een vaag idee hoe mijn logo er moest gaan uitzien, maar de uitwerking was een stuk minder… moet ik toegeven 🙂

Het was voor mij dan ook een snel uitgemaakte zaak om dit te gaan uitbesteden. Wat je zelf niet kan, kan je maar beter laten doen door iemand met verstand van zaken.

Enkele schetsen, voorstellen en uitgewerkte tekeningen later werd mijn logo een feit. En met succes, want de complimentjes erover vloeien rijkelijk.

4. De webshop

Dit gedeelte was voor mij vrij eenvoudig. Het was een snel uitgemaakte zaak met welk CMS ik zou werken. Echter, ik was vertrouwd met het maken websites, maar niet met het maken van webshops. Op dat punt was het dus even zoeken, maar gezien het voor mij een speelterrein is, ging het best wel vlot. Eigenlijk was het, na mijn plan, één van de eerste zaken die volledig rond waren.

Deze keuze van je CMS is volgens mij wel afhankelijk van je productaanbod en de structuur van de website die je wilt gaan bouwen.

Op mijn webshop heb ik een beperkt aantal producten zonder ingewikkelde structuren. Omdat ik reeds een uitgebreide kennis heb van WordPress, heb ik dan ook gekozen voor WordPress samen met Woocommerce. Nu, na enkele weken nog steeds een goede keuze.

Voor grotere webshops zou ik al snel overschakelen naar echte e-commerce pakketten zoals Magento bijvoorbeeld.

5. Betalingsmogelijkheden

Er zijn heel wat betalingsmogelijkheden beschikbaar voor de online markt. De klassieke overschrijving, Bancontact/Mister Cash, Visa, Mastercard, Paypal, Maestro, KBC Online, ING Home’pay, enzovoort.

Als beginnende webshop is het moeilijk om alles aan te bieden. Al is moeilijk misschien een beetje een foute keuze, het is vooral prijzig.

Omdat ik in de beginfase mijn kosten wat wil beperken is mijn keuze voorlopig gevallen op overschrijving en Paypal (waarin men ook met Visa kan betalen).

Of het een juiste zet is weet ik niet, want misschien haken zo kopers af.

Het is dus iets wat je zelf moet overwegen. Denk bij de overweging ook na over je doelpubliek.

Na een aantal weken actief te zijn, heb ik bijvoorbeeld opgemerkt dat vrouwen steeds voor overschrijving kiezen, terwijl mijn mannelijke klanten met Paypal betalen.

En nu wil ik niet alle vrouwen over dezelfde kam scheren, want ikzelf betaal nooit met overschrijving. Maar ik mag dan ook zeggen dat ik geen goed voorbeeld ben van een doorsnee online shopper. 🙂

6. Productfoto’s

Ik had er in het begin niet direct bij stil gestaan, maar eigenlijk zijn productfoto’s erg belangrijk. Als je jouw product niet goed kan voorstellen, dan zullen mensen niet zo snel geneigd zijn van het te kopen.

Een productfoto is niet zomaar even een foto nemen. Ik had een fotostudio nodig!

Wat heb je nodig om goede productfoto’s te maken

  • Degelijk fototoestel (gezien een ‘oude’ hobby fotografie, had ik dit al – handig)
  • Studio lichttent
  • Studio verlichting
  • Lamp statief
  • Camerastatief
  • Grijskaart voor witbalans

Zo gezegd zo gedaan, alles gekocht en me beginnen inlezen. Als je leest over productfotografie en het gebruik van een lichttent, dan lijkt het een fluitje van een cent. Niets is minder waar. Uren, dagen, heb ik doorgebracht in mijn fotostudio. Het ging minder vlot als gedacht. Mede door de moeilijkheid van het product (reflectie, glans). Ook hier is veel geduld en oefening nodig!

Productfoto’s in de website zetten én dan zijn we stilaan klaar om online te gaan.

7. Online marketing

De website is klaar om online te gaan! Veel mensen zullen daar de mist in gaan. Ja, er zijn nog steeds mensen die denken dat de verkoop vanzelf komt éénmaal je online bent met je website. Mis!

Er zijn oneindig veel mogelijkheden beschikbaar om je website onder de aandacht te brengen. Maak daar dan ook gebruik van.

Voor mezelf, was dit alweer een mooie speeltuin, want ik kon eindelijk doen waar ik echt mee vertrouwd was.

SEO (uiteraard al van bij de start van de website), SEA, Facebook, Youtube, E-mail marketing, … alles wat er ook maar voor handen is zal ik met veel plezier inschakelen! 🙂

 

Welke les heb ik geleerd?

Hoewel ik ervaring heb met werken voor een webshop, was en is het voor mij als internet marketeer toch een zeer interessante leerschool.

Enerzijds omdat ik nu écht weet hoeveel er allemaal komt kijken bij het e-commerce gebeuren, maar anderzijds ook omdat ik nu pas echt besef hoe belangrijk het marketing budget is en vooral, hoe belangrijk het is om daar zorgvuldig mee om te springen. Je gaat nu echt met je eigen centen gaan adverteren én dan besef je meer dan ooit dat je er ook wel degelijk iets voor in return wilt.

Niet dat ik daar anders licht overga, maar het besef is toch veel groter als je het allemaal van dicht meemaakt.

 

En als je nieuwsgierig bent naar mijn webshop, dan kan je die hier terug vinden: www.handtashanger.be

 

Update 05/01/2014: Het vervolg, één jaar later, kan je hier lezen: deel 2

Update: 20/10/2016: Lees ook hoe je de administratieve kant aanpakt: deel 3