Ongeveer een jaar geleden schreef ik mijn ervaring neer over het starten van een eigen webshop. Van velen kreeg ik al de vraag naar een vervolg van mijn verhaal.

De drukte laat me niet toe veel te schrijven, maar omdat ik nu toch al een dik jaar gestart ben met de webshop, is het tijd voor een vervolg.

Mijn ervaring en enkele learnings…

Update: 20/10/2016: Lees ook het artikel hoe je de administratieve kant aanpakt ivm het starten van een webshop.

Update: 12/11/2017: de informatie over verzending onder punt 3 werd aangepast.

 

1. Betaalmogelijkheden

Al snel kreeg ik van meerdere mensen de tip om ook Bancontact/MisterCash aan te bieden op de webshop. Dit was voor mij een beetje een duistere zone en in mijn eerste zoektocht leek het me vooral duur. Ook op technisch vlak schrikte het me een beetje af. Pieter (Bedankt!) raadde me Sisow aan. Na enkele providers te hebben vergeleken, leek Sisow me inderdaad een goede optie! Het feit dat er geen abonnementskosten waren, heeft voor mij de doorslag gegeven. Een aanrader dus!

Na wat papierwerk, die toch wel wat tijd vroeg (zo was er ook een bewijs van goed gedrag en zeden nodig), ging de implementatie verder wel heel vlot. Dankzij een plugin voor WordPress was er eigenlijk geen technische kennis nodig en in enkele minuten was Bancontact/MisterCash actief op de website.

Loont het de moeite?

Volgens mij heb ik er geen of bitter weinig extra verkopen uitgehaald. Sinds de implementatie betaalden slechts 9% van mijn klanten met Bancontact/MisterCash. Het overgrote deel kiest voor overschrijving. Al zal dit wel doelpubliek gebonden zijn. In elk geval, het kostte me weinig tijd én ik betaal enkel voor de verrichtingen. Dus op zich, al bij al de moeite waard.

 

2. De grens oversteken naar Nederland

In de eerste instantie heb ik mijn focus op België gelegd. Toch heb ik onlangs de oversteek naar Nederland gewaagd. Kleinschalig aan de hand van een Google Adwords campagne. Ik had meteen enkele bestellingen, maar zoals ik al eerder vermeld heb, blijft de verzendkost, voor een kleine speler als mezelf, te hoog om goed uit de kosten te komen. Ik heb me dan ook teruggetrokken en de focus ligt opnieuw op België.

 

3. Verzending

Update november 2017

Intussen staan we 3 jaar verder en heb ik reeds verschillende leveranciers geprobeerd voor de verzending. Ik startte met Sendr (voorheen Shopwedo) maar al snel bleek ik daar niet zo tevreden van te zijn. Als je wil weten waarom, kan je me gerust in privé contacteren.

Sinds enkele maanden gebruik ik Sendcloud en daar ben ik tot nu toe heel tevreden over.

Sendcloud is, net als Sendr, een verzendtool die je in slechts enkele klikken kan koppelen aan jouw webshop. Ze bieden verschillende vervoerders aan zoals Bpost, PostNL, DHL, enzovoort. Zo kan je eigenlijk per pakket en ontvanger gaan kiezen wat de meest geschikte verzendmethode is. Je kan met Sendcloud ineens ook je pakjes over gans Europa verzenden. Je betaalt aan Sendcloud per verzonden pakje. Je betaalt dus geen abonnement of andere verborgen kosten.

Bovendien kan ik jullie uitnodigen via deze link. Bij registratie ontvangen jullie een verzendtegoed van maar liefst 25 euro. Mooi toch om mee te starten en te kijken of Sendcloud iets voor jou is.

Ik heb gekozen om met Bpost te verzenden en dat is voor mij nog steeds een goede keuze. Zeker voor pakjes naar België. Zowel de gewone briefpost als Bpack (met tracking code) zijn voor mij een goede oplossing. Maar zoals hierboven al aangehaald, is het niet de ideale oplossing voor het buitenland. Ik deed intussen ook al beroep op PostNL, wat voor pakjes met tracking nummer én naar Nederland, wel een veel goedkopere oplossing is dan Bpost.

Kan je dus veel bestellingen halen uit Nederland, dan zou ik daar zeker PostNL aanraden.

 

4. Van online naar offline

Ladies Day

Ladies Day

Sinds ik online ben met de webshop heb ik me ook een aantal keer gewaagd aan de offline verkoop via verschillende evenementen, één daarvan was “Ladies day” in K in Kortrijk. Het was een hele ervaring en vooral leerrijk. Heel wat mensen kennen de handtashanger, maar enkel het klassieke model. Dat is jammer want mensen zijn altijd erg enthousiast als ze de verschillende varianten, zoals de armbanden zien. Ook krijg ik heel vaak de vraag van mensen “Werkt dat wel? Blijft je handtas wel hangen?”. Als ze het eens met hun eigen ogen zien, zijn de mensen meestal overtuigd. Hoewel er ook filmpjes op de website staan, lijkt dit niet voldoende, of ze zijn niet genoeg zichtbaar (?). Een werkpunt dus!

De combinatie online en offline is dus zeker interessant:

  • Indien het om een minder bekend product gaat, dit meer tastbaar te maken
  • Om mensen die niet graag online kopen, op die manier toch te kunnen bedienen
  • Om ook lokaal meer naamsbekendheid te verwerven

Je hoeft daarom niet direct een fysieke winkel te openen. Je kan al eens aftasten met bijvoorbeeld een evenement voor webshops, een pop-up winkel, …

 

5. B2C & B2B

Mijn focus lag in de eerste instantie op een webshop voor B2C. Al snel heb ik ook de uitbreiding gemaakt naar B2B. Zeker voor mijn product is dit een slimme keuze geweest. De handtashanger is echt een cadeau artikel. Ik merk in bezoekers en verkopen telkens een piek rond gelegenheden zoals Kerst, Valentijn of moederdag. De uitbreiding naar B2B is ideaal om de minder drukke periodes op te vangen. Heb je een seizoensgebonden product, denk dan ook eens na wat je kan doen buiten de top periodes.

 

We blijven verder gaan…

Alles bij elkaar heb ik zeker geen spijt van mijn keuze om een webshop te starten én dankzij mijn goede ervaring met het afgelopen jaar, ga ik er zeker mee verder.

De doelstelling die ik vanaf het begin maakte naar aantal bestellingen toe heb ik niet gehaald, maar alle begin is moeilijk. Toch ben ik zeker niet ontevreden.

Op naar een nog beter 2015!